flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Увага, суд перейменовано з Ленінський районний суд м.Кіровограда

Положення про взаємодію Подільського районного суду міста Кропивницького із засобами масової інформації та журналістами

Затверджено

рішенням зборів суддів

Подільського районного суду

міста Кропивницького

№ 9  від 13.05.2025

ПОЛОЖЕННЯ

про взаємодію Подільського районного суду міста Кропивницького

із засобами масової інформації та журналістами

 

  1. Загальні положення

1.1 Це положення визначає особливості взаємодії Подільського районного суду м. Кропивницького (далі - Суд) із засобами масової інформації (далі - ЗМІ) та журналістами. Положення розроблено  відповідно до Конституції України, Законів України «Про судоустрій і статус суддів», «Про доступ до публічної інформації», «Про інформацію», «Про медіа», Положення про апарат Подільського районного суду м. Кропивницького, затвердженого рішенням зборів суддів Подільського районного суду м. Кропивницького №--- від 13.05.2025, Положення про забезпечення доступу до публічної інформації у Подільському районному суді м. Кропивницького, з урахуванням права громадян отримувати інформацію із зали суду, особливостей роботи медіа при висвітленні судових справ та з огляду на важливість авторитету і неупередженості суду.

1.2. Визначення понять:

інтерв’ю - бесіда, вибудована за певним планом через безпосередній контакт інтерв’юера з респондентом з обов’язковою фіксацією відповідей;

прес-конференція - захід для ЗМІ, що проводиться у випадках, коли є суспільно значуща новина і організація або окрема відома особа, безпосередньо пов’язані з цією новиною, бажають дати свої коментарі з цієї новини, які були б цікаві і важливі для громадськості;

брифінг - коротка прес-конференція, присвячена одному питанню;

прес-реліз - документ, в якому організація чи публічна особа подає інформацію про певну подію або захід до ЗМІ.

1.3. Цим Положенням визначаються  принципи, завдання, мета та порядок взаємодії Суду із ЗМІ.

1.4. Основними принципами взаємодії Суду зі ЗМІ є:

- невтручання ЗМІ у здійснення правосуддя;

- дотримання прав громадян на недоторканість приватного життя, захист їх честі та гідності, дотримання прав організацій на захист їх ділової репутації;

- дотримання прав та законних інтересів учасників судового процесу під час надання ЗМІ інформації про діяльність Суду;

- відкритість та доступність інформації про діяльність суду, за виключенням випадків, передбачених законодавством;

- достовірність інформації про діяльність суду та своєчасність її надання.

1.5. Основною метою взаємодії Суду зі ЗМІ є формування довіри громадян до системи судочинства України через довіру до роботи Подільського районного суду                                           м. Кропивницького, як ланки системи судочинства. Налагодження відкритого та ефективного діалогу Суду з громадськістю, формування позитивного іміджу судової влади в Україні в цілому.

1.6.Основні цілі взаємодії:

- забезпечення прозорості діяльності судової влади, підвищення рівня її авторитету і довіри до правосуддя загалом та Подільського районного суду м. Кропивницького;

- підвищення рівня обізнаності громадян щодо специфіки, особливостей і змісту діяльності Суду;

- підвищення авторитету працівника апарату та судді у суспільстві;

- покращення відносин зі ЗМІ, лідерами громадської думки, громадськими організаціями, органами державної влади і місцевого самоврядування в інтересах побудови правової держави;

- підвищення рівня правової освіти населення, інформування громадян про шляхи забезпечення їх конституційних прав та необхідність дотримання ними конституційних обов’язків;

- популяризація роботи в суді, насамперед серед молодих юристів.

1.7. Завданням взаємодії Суду із ЗМІ є: 

-  інформування громадськості  про діяльність Суду;

- організація процесу висвітлення діяльності Суду через засоби масової інформації та вебсторінку Суду;

- підготовка та проведення інформаційних заходів, спрямованих на висвітлення діяльності Суду;

- забезпечення подання інформації на засадах своєчасності, систематичності, повноти, всебічності та об’єктивності;

- забезпечення реалізації конституційного права громадян на вільний доступ до інформації, впровадження нових ефективних форм взаємодії Суду з громадськістю;

- забезпечення інформаційно-роз’яснювальної роботи щодо прав та обов’язків громадян з питань, що відносяться до компетенції Суду.

  1. Організація роботи Суду щодо взаємодії зі ЗМІ

2.1. Організація роботи зі взаємодії Суду з медіа, організаційне сприяння виконанню представниками медіа професійних обов’язків та забезпечення їх інформаційними матеріалами про захід, що відбувається, покладається на суддю-спікера та прессекретаря Подільського районного суду м. Кропивницького, які одночасно виступають контактними особами для ЗМІ зі сторони Суду.

2.2. Статус та обсяг повноважень судді-спікера визначено Положенням про суддю-спікера Подільського районного суду м. Кропивницького, затверджене рішенням зборів суддів Подільського районного суду №____ від 13.05.2025.

2.3. Статус та обсяг повноважень прессекретаря  визначено посадовою інструкцією прессекретаря Поділського районного суду м. Кропивницького, затверджену керівником апарату Поділського районного суду м. Кропивницького __________.

2.4.Суддя-спікер та прессекретар забезпечують організацію інтерв’ю, прес-конференцій, брифінгів, зустрічей, інших заходів за участю керівництва, суддів та працівників апарату Суду, а також підготування статей, інформаційних повідомлень, прес-релізів та інших матеріалів для ЗМІ;

2.5. Прессекретар здійснює моніторинг публікацій в друкованих, телевізійних, радіомовних та інших ЗМІ, доводить до відома голови суду, судді-спікера та керівника апарату суду інформацію щодо публікацій, які стосуються діяльності Суду. У разі виявлення публікацій, що не відповідають дійсності, прессекретар за погодженням з суддею-спікером надає варіанти реагування на них.

2.6. Прессекретар організує свою роботу на плановій основі, погодженій з головою суду, суддею-спікером та керівником апарату суду, у взаємодії з суддями.

2.7. Інформація про суддю-спікера та прессекретаря, з зазначенням телефонних номерів та електронних адрес, мають бути оприлюднені та доступні для ЗМІ, зокрема, шляхом розміщення на офіційній сторінці Подільського районного суду м. Кропивницького на вебпорталі «Судова влада України».

2.8. З метою роботи щодо взаємодії Суду із ЗМІ керівництво Суду, судді та працівники апарату Суду:

- можуть готувати та надавати матеріали (статті, коментарі, узагальнення судової практики, інформаційні матеріали) з питань застосування законодавства та діяльності Суду для опублікування в офіційних друкованих виданнях;

- можуть надавати інтерв’ю, виступати з повідомленнями, заявами, коментарями, а також брати участь в прес-конференціях, брифінгах, зустрічах, інших заходах з представниками ЗМІ;

- можуть брати участь в передачах, присвячених діяльності Суду на телебаченні та радіо;

- можуть надавати судді-спікеру та прессекретарю інформацію про судові справи, що знаходяться в провадженні Суду та мають суспільний інтерес для наступного їх висвітлення у ЗМІ.

  1. Права журналістів та представників засобів масової інформації в Подільському районному суді м. Кропивницького

3.1.Здійснюючи свою діяльність на засадах професійної самостійності, журналіст використовує права та має виконувати обов’язки, передбачені ЗУ «Про інформацію», ЗУ «Про медіа».

3.2. ЗМІ України відповідно до законодавства України мають право висвітлювати всі аспекти діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування.

3.3. ЗМІ можуть проводити власне дослідження і аналіз діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, давати їй оцінку, коментувати.

3.4. Право висвітлення і коментування діяльності органів державної влади та органів місцевого самоврядування, подій державного життя в Україні гарантоване Конституцією та законами України.

  1. Правила пропуску та перебування журналістів, представників ЗМІ у приміщенні суду та у залах судових засідань

4.1. Доступ представників ЗМІ до приміщення Суду та залів судового засідання, де відкрито слухаються справи, здійснюється на загальних підставах з урахуванням наказу ______________

4.2.  Працівники ЗМІ не можуть бути обмежені в доступі до приміщення Суду або його залів судових засідань на тій підставі, що вони не є учасниками процесу або не мають відношення до конкретної справи, яка розглядається в Суді.

4.3. Вилучення у працівників ЗМІ службою судової охорони або працівниками Суду фотоапаратів, теле- , відео камер не ґрунтується на законі і вважається порушенням права власності та обмеженням доступу до Суду для виконання професійних обов’язків.

4.4. Присутність представників ЗМІ на судових засіданнях Суду відбувається без попередньої акредитації за пред’явленням документу, що посвідчує особу, крім випадків проведення закритих судових засідань відповідно до законодавства.

4.5. Розгляд справи у закритому засіданні допускається за мотивованою ухвалою суду у випадках, передбачених процесуальним законом.

4.6. З метою належного виконання професійних обов’язків та уникнення непорозумінь журналістам та представникам ЗМІ бажано прибути до Суду завчасно (не пізніше, ніж за 10 хв. до початку судового засідання). До зали судового засідання  слід заходити після запрошення  секретаря судового засідання.

4.7. Присутні у залі судового засідання журналісти не є учасниками судового процесу.  Законодавством не надано журналістам права ставити запитання суддям або сторонам у справі під час судового засідання.

4.8. Представники ЗМІ, присутні у залі судового засідання, мають дотримуватись вимог процесуального законодавства та визначених законодавством загальних правил поведінки у залі судового засідання, зокрема:

  • вставати при вході до залу судового засідання суддів та при їх виході;
  • стоячи заслуховувати рішення суду;
  • дотримувати тиші;
  • виконувати розпорядження головуючого судді у справі;
  • додержуватися в судовому засіданні встановленого порядку;
  • утримуватися від будь-яких дій, що свідчать про явну зневагу до суду або встановлених у суді правил.
    • Непокора чи ігнорування зауважень головуючого судді кваліфікується як прояв неповаги до суду і може стати підставою для примусового видалення із зали судового засідання та накладення адміністративного стягнення.
    • Присутність працівників ЗМІ у приміщенні Суду не повинна створювати незручностей як для працівників суду, так і для інших його відвідувачів. Порушення вказаних вимог тягне за собою відповідальність, установлену законом.
  1. Порядок проведення фото- і кінозйомки, теле-, відео-, звукозапису та трансляції судового засідання

5.1. Особи, присутні в залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео та аудіозапис з використанням портативних відео та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, встановлених законом. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду.

5.2.  Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, а також трансляція судового засідання повинні здійснюватися без створення перешкод у веденні засідання і здійсненні учасниками судового процесу їхніх процесуальних прав.

5.3. Кримінальний процес

5.3.1. Проведення в залі судового засідання фотозйомки, відеозапису, транслювання судового засідання по радіо і телебаченню, а також проведення звукозапису із застосуванням стаціонарної апаратури допускаються на підставі ухвали суду, що приймається з урахуванням думки сторін та можливості проведення таких дій без шкоди для судового розгляду.

5.4. Цивільний процес

5.4.1.Особи, присутні в залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити у залі судового засідання фотозйомку, відео та аудіозапис з використанням портативних відео та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень, встановлених законодавством.

5.4.2. Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду.

5.5. Адміністративний процес

5.5.1.Особи, присутні в залі судового засідання, представники засобів масової інформації можуть проводити в залі судового засідання фотозйомку, відео та аудіозапис з використанням портативних відео та аудіотехнічних засобів без отримання окремого дозволу суду, але з урахуванням обмежень встановлених законодавством.

5.5.2.Трансляція судового засідання здійснюється з дозволу суду.

5.6. Проводити фото і кінозйомку, теле, відео, звукозапис, а також трансляцію судового засідання в залі судового засідання до оголошення судом рішення про надання на це дозволу заборонено.

5.7. У разі задоволення клопотання про проведення фото і кінозйомки, теле, відео, звукозапису, а також трансляції судового засідання в залі судового засідання, суд може визначити місце в залі судових засідань, з якого має проводитися фотозйомка, відеозапис.

5.8. Особи, які проводять зйомку та запис у судовому засіданні, повинні залишатися на визначених місцях і дотримуватися порядку протягом усього судового засідання. Фотографам, операторам та іншим особам не дозволено пересуватися залом судового засідання під час слухання справи.

5.9. Маючи намір проводити фото і відео зйомку у приміщенні суду, де перебувають відвідувачі в очікуванні інших судових засідань, журналісти мають зважати на норми ст.  307 Цивільного кодексу України, відповідно до якої фізична особа може бути знята на фото, кіно, теле чи відеоплівку лише за її згодою. Фізична особа, яка погодилася на знімання її на фото, кіно, теле- чи відеоплівку, може вимагати припинення публічного показу їх у тій частині, яка стосується її особистого життя. 

  1. Акредитація журналістів для висвітлення діяльності суду

6.1. Допуск журналістів на заходи, які проводяться судом (збори, прес- конференції, міжнародні зустрічі, семінари тощо), здійснюється у формі акредитації.

6.2. Акредитація представників ЗМІ на заходи, організовані Судом та не пов'язані з процесуальною діяльністю Суду, здійснюється на кожен захід окремо шляхом складання прессекретарем списків.

6.3. Списки журналістів та представників медіа, які виявили бажання бути присутніми на відповідному заході здійснюється на підставі їх заяв або подань суб’єкта у сфері медіа.

6.4. У заяві, поданій журналістом, зазначаються його прізвище, ім’я та по батькові, адреса, номер засобу зв’язку, адреса електронної пошти (за наявності). До заяви додаються копії документів, що посвідчують особу та засвідчують її професійну належність.

6.5. У поданні суб’єкта у сфері медіа зазначаються його повне найменування, вид медіа, його ідентифікатор у Реєстрі суб’єктів у сфері медіа, адреса, адреса електронної пошти (за наявності), номер засобу зв’язку, прізвище, ім’я та по батькові журналіста, стосовно якого вноситься подання. До подання додаються копії документів, що посвідчують особу.

6.6. Інформування представників ЗМІ про проведення акредитації на заходи, які проводитиме суд, відбуватиметься шляхом завчасного розміщення на офіційній сторінці Подільського суду м. Кропивницького на вебпорталі «Судова влада України» прес-анонсів та розсилання їх на електронні адреси ЗМІ.

6.7. Акредитація представників ЗМІ, незалежних журналістів та технічних працівників здійснюється прес-секретарем суду у часових межах, визначених у прес-анонсі.

6.8. У разі, якщо кількість представників ЗМІ, які виявили бажання бути присутніми в судовому засіданні/ акредитуватися на захід, перевищує наявну кількість місць у приміщенні, де відбувається судове засідання/захід, до приміщення допускаються представники медіа з урахуванням кількості наявних місць в порядку черговості.

  1. Організаційні питання проведення інтерв’ю із суддями

7.1. Правовий статус учасників інтерв’ю визначено, так, що той, хто бере інтерв’ю, і той, хто відповідає на питання, є співавторами інтерв’ю.

7.2. При плануванні інтерв’ю з суддею журналісти мають усвідомлювати можливість обмеження тематики спілкування через те, що відповідно до Кодексу суддівської етики суддя не має права:

(а) розголошувати інформацію, що стала йому відома у зв’язку з розглядом справи;

(б) робити публічних заяв, коментувати в засобах масової інформації справи, які перебувають у провадженні суду;

 (в) піддавати сумніву судові рішення, що набрали законної сили.

7.3. Як співавтор, суддя має право ознайомитися з підготовленим до поширення матеріалом, внести свої корективи у текст власних відповідей, якщо їх зміст перекручено (втім, суддя не може міняти текст), погодити назву матеріалу тощо.

7.4. Журналістам бажано завчасно планувати інтерв’ю з суддею, повідомити  суддю-спікера та прессекретаря про свій намір, тему розмови, обсяг і орієнтовну дату запланованого виходу матеріалу й погодити з суддею час зустрічі.

7.5. Судді не повинні ігнорувати будь-яку можливість спілкуватися з представниками медіа. Це не означає, що всі судді завжди мають давати інтерв’ю, втім це означає, що їм слід завжди з повагою ставитися до суспільно важливої місії журналіста інформувати суспільство, і пояснити свою відмову варто з посиланням на етичні обмеження.

7.6. У випадку погодження на інтерв’ю суддя з метою ефективного використання свого часу із напруженого графіку може встановити чіткі часові рамки свого спілкування з журналістом.

7.7. Під час інтерв’ю суддям треба враховувати, що журналісти, як правило, не мають юридичної освіти, вони працюють над матеріалами різної тематики, але, оскільки вони виступають посередниками між суддею і своєю аудиторією, у спілкуванні з ними слід вживати менше правової лексики, говорити по визначеній ними темі, яка продиктована інтересами видання та цікавістю аудиторії.

  1. Інформаційні запити ЗМІ і журналістів

8.1.  Для надання громадськості інформації про діяльність судової системи відповідно до ЗУ «Про доступ до публічної інформації», ЗУ «Про звернення громадян»,  журналісти та ЗМІ мають право звертатися до Суду з інформаційним запитом. Під інформаційним запитом розуміється письмове звернення про надання інформації про діяльність Суду та його посадових осіб.

8.2.  У письмовому запиті повинно бути зазначено прізвище, ім’я та по батькові запитувача, підстава запиту, назва ЗМІ чи ПІП журналіста, документ, інформація, що його цікавить, та адреса, за якою він бажає одержати відповідь.

8.3.  Суд повинен надавати ЗМІ лише перевірені дані або дані, що базуються на обґрунтованих припущеннях.

8.4.  У контексті кримінального процесу, що становить суспільний інтерес, або іншого процесу, який привертає широку увагу громадськості, Суд надає інформацію засобам масової інформації про різні процесуальні етапи руху справи тією мірою, в якій це не шкодить таємниці слідства та оперативно-розшукової діяльності або не затримує чи не заважає відправленню правосуддя.

8.5.  У межах кримінального процесу суд та працівники суду повинні утримуватись від оприлюднення інформації, що може зашкодити справедливості судового розгляду.

8.6. Інформація про судовий процес, що триває, передається або поширюється через засоби масової інформації лише тоді, коли це не порушує презумпції невинуватості підозрюваного або обвинуваченого у вчиненні кримінального правопорушення.

8.7.  Інформація про особу свідка розголошенню не підлягає, крім випадків, коли свідок дав на це свою попередню згоду, ідентифікація свідка зачіпає суспільний інтерес чи покази свідком були надані у відкритому засіданні. Інформація про свідка за жодних умов не розголошується, якщо це пов’язане із загрозою для його життя чи безпеки, і журналісти належним чином про це поінформовані.

8.8. При наданні інформації про підозрюваних, обвинувачених чи засуджених, а також про інших учасників кримінального процесу, має дотримуватись їх право на захист недоторканності. Особливий захист має бути забезпечено неповнолітнім або  обмежено дієздатним особам, які є учасниками процесу, а також потерпілим, підозрюваним, обвинуваченим та засудженим. У всіх випадках, особливу увагу слід приділяти тим негативним наслідкам, які може для цих осіб мати розкриття інформації, що дозволяє їх ідентифікувати.

8.9. Журналістам висвітлюючи судовий процес у кримінальному провадженні потрібно брати до уваги те, що ім’я фізичної особи, яку затримали, підозрюють чи обвинувачують у злочині, можна використати (оприлюднювати) лише тоді, коли набрав законної сили обвинувальний вирок суду щодо неї.  Журналісти мають пам’ятати про те, що судове рішення може бути оскаржене. Тому, висвітлюючи судові процеси, рішення щодо яких не набрали законної чинності, представники медіа мусять бути обережними у використанні лексики кримінального характеру, яка може бути доречною лише щодо завершених кримінальних процесів.

  1. Доступ журналістів до судових рішень, матеріалів судового процесу

9.1. Інформація про суд, який розглядає справу, сторони спору та предмет позову, дату надходження позовної заяви, апеляційної, касаційної скарги, заяви про перегляд судового рішення, стадії розгляду справи, місце, дату і час судового засідання, рух справи з одного суду до іншого є відкритою та має бути невідкладно оприлюдненою на офіційному вебпорталі судової влади України, крім випадків, установлених законом.

9.2.  Доступ осіб до судових рішень здійснюється у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень».

9.3. Доступ представників ЗМІ до судових рішень і матеріалів судового процесу забезпечується такими способами:

- присутністю журналіста під час розгляду справи та проголошення судового рішення  в суді;

- оприлюдненням судових рішень у мережі Інтернет в Єдиному державному реєстрі судових рішень на вебпорталі «Судова влада України»;

- публікацією текстів судових рішень у друкованих засобах масової інформації.

9.4. Журналісти та інші особи, присутні на відкритому судовому засіданні, мають право відкрито робити письмові нотатки.

9.5.  Публікація текстів судових рішень у друкованих виданнях здійснюється у порядку, встановленому Законом України «Про доступ до судових рішень».

  1. Прикінцеві положення

10.1. Зміст цього Положення доводиться до відома представників ЗМІ через розміщення на офіційній сторінці Подільського  районного суду м. Кіровограда на вебпорталі «Судова влада України».