Водночас суддівська спільнота України, яка працює у районах, дуже стурбована тим, що утворення районних окружних судів зашкодить процесу здійснення судочинства.
Наприклад, при реорганізації районних судів у Вільшанському, Голованіському та Новоархангельському районах з утворенням Голованіського окружного суду у смт. Голованівськ, то особам, які живуть в інших районах, буде важко добиратися на судові засідання. Доїжджати до суду їм доведеться з пересадкою, як мінімум, двома автобусами. Слід врахувати, що на суд слід зібрати багатьох осіб: суддю, прокурора, захисника, потерпілого, звинуваченого, свідків. За відсутності нормального транспортного сполучення у районах можуть виникнути значні затримки з розглядом справ.
Якщо хтось з учасників судового процесу буде відсутній, суд мусить відкласти розгляд справи. В результаті надмірно витрачатимуться бюджетні кошти, адже,
за загальноукраїнськими статистичними даними, кожна хвилина роботи суду обходиться платникам податків у 2 тис. грн. В цю суму входить не лише розмір суддівської зарплати, а й витрати на утримання судового апарату та судових приміщень.
"Це суперечить меті здійснення судової реформи. Адже основна мета - зекономити бюджетні кошти, підвищити ефективність використання робочого часу суддями та зробити судові розгляди більш зручними для населення. Але суддям зараз не зрозуміло, за рахунок чого ж будуть економитись кошти. Ніяких математичних розрахунків обґрунтування доцільності проведення територіальної судової реформи ми досі не бачили. В Україні не здійснювали й ніяких пілотних проектів, щоб перевірити ефективність реформи, тобто держава ще не має практики її застосування", - пояснює Олексій Мягкий.
До речі, зарплата судді місцевого загального суду зараз складає десять прожиткових мінімумів, тобто 17000 грн, мінус 20% податків. Існує також доплата за вислугу років: за роботу більше 5 років - 10%, більше 10 років - 20%, більше 15 років - 30%. Реформа передбачає поступове підвищення середньої винагороди суддям. Вважається, що низька оплата їхньої праці сприяє низькій ефективності розгляду справ та породжує суддівську корупцію.
Суди вже ліквідовані та реорганізовані, проте конкретних термінів поетапного здійснення територіальної реформи не визначено. Ідеї реформи раціональні, однак слід правильно та коректно їх реалізувати. Помилковими рішеннями можна нівелювати усі благі наміри, вважає Олексій Мягкий.
"Указ Президента "Про ліквідацію та утворення місцевих судів" ще не набрав чинності, тому чимало організаційних питань не відпрацьовані, в тому числі не затверджений штатний розклад Окружного суду обласного центру. У довгостроковій перспективі Окружний суд міста буде розташовуватися в одному приміщенні, а поки що судові справи реєструватимуть у районних судах. Тому про якусь конкретику говорити зарано", - повідомила начальник відділу організації забезпечення діяльності судів територіального управління Державної судової адміністрації України в Кіровоградській області Маргарита Криворотенко.
Водночас чиновниця запевнила, що під час створення окружних судів у районах судові приміщення приєднуваних райцентрів не ліквідують, відтак селянам не стане складніше добиратися до суду. А як воно буде насправді, покаже час.
Поки що кіровоградці звертатимуться до судових органів міста за тими ж адресами і не відчують наслідків територіальної судової реформи. Принаймні ніякого погіршення якості судових послуг не передбачається. Натомість очікується, що судочинство міста стане швидшим, якіснішим і більш справедливим.